kont. e-mail - wypełnij form. pocztowy | nasz profil facebook

Europejskie standardy zarządzania szkołami - model hiszpański a model polski.

W realizacji projektu uczestniczył dyrektor Zespołu Szkół Sportowych

im. Polskich Olimpijczyków w Dąbrowie Górniczej mgr Andrzej Latosik.

hiszpania1j

Gmina Dąbrowa Górnicza w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki oraz priorytetu „Wysoka jakość systemu oświaty” zrealizowała 8 miesięczny projekt pod nazwą Europejskie standardy zarządzania szkołami - model hiszpański a model polski.

Organizacją przyjmującą wysłanej kadry kierowniczej i przedstawicieli urzędu miejskiego w Dąbrowie Górniczej było euroMind czyli prężnie rozwijająca się andaluzyjska firma konsultingowo-edukacyjna posiadająca siedzię w mieście Úbeda w prowincji Jaén.

EuroMind promuje i organizuje projekty wymian i staży. Jest organizatorem kursów językowych i warsztatów na temat kultury, stylu życia i obyczajów w krajach Unii Europejskiej, jak również warsztatów na temat umiejętnego poszukiwania pracy w EU. Firma prowadzi również kursy i organizuje praktyki w ramach europejskich programów edukacyjnych, takich jak: Erasmus, Grundtvig, Leonardo da Vinci oraz Młodzież w Działaniu.

Pracownicy organizacji aktywnie współpracują ze szkołami zawodowymi na terenie całej Andaluzji, takim jak los Salesianos, Safa – NuestraSeñora de los Reyes, czy Insitutito del Valle w Jaén, które dysponują bardzo nowoczesnymi ośrodkami szkoleniowymi w dziedzinach takich jak mechanika samochodowa, mechatronika, informatyka, automatyka, robotyka, elektronika, zarządzanie przedsiębiorstwem. EuroMind wspólnie z nimi przygotowuje projekty mobilności dla swoich uczniów przyuczających się do zawodu, jak również kadry nauczycielskiej. Ponadto firma euroMind posiada bogatą sieć firm partnerskich. Profil firmy, interesująca oferta oraz bogate doświadczenie spowodowało nawiązanie współpracy pomiędzy euroMind a Gminą Dąbrowa Górnicza.

Realizacja celów i strategia projektu.

Wyjazd do Hiszpanii pokazał jak funkcjonuje system edukacji w tym kraju. Jest to kraj wiodący w Europie pod względem jakości kształcenia zawodowego, o interesującym podejściu do zarządzania oświatą oraz jej finansami. Reforma, jaką obecnie przechodzi polski system edukacji w Hiszpanii został przeprowadzona kilka lat temu. Nasza grupa projektowa przedstawiła także rozwiązania które, funkcjonują już w polskiej oświacie a Hiszpanie dopiero myślą o ich wprowadzeniu.

hiszpania2j

Jednym z celów dotyczących wspierania kształcenia i doskonalenia zawodowego osób zarządzających instytucjami edukacyjnymi (cel ten jest priorytetem) został zrealizowany poprzez udział w projekcie kadry kierowniczej dąbrowskich szkół. Tym samym umożliwił on zapoznanie dyrektorów szkół z tamtejszym systemem edukacji a przedstawicielom Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej pozwolił zaznajomić się z zasadami współpracy pomiędzy organem prowadzącym a hiszpańskimi szkołami. Przedstawiciele Urzędu miejskiego poznali tryb finansowania placówek oświatowych oraz z możliwościami doskonalenia zawodowego hiszpańskich dyrektorów i nauczycieli.

hiszpania3j

W ten sposób zrealizowano cel jakim jest promowanie zdobywania kompetencji kluczowych w ramach kształcenia ustawicznego.

Kolejnym zrealizowanym celem projektu było zogniskowanie uwagi uczestników się na konkretnych inicjatywach promujących dalszy rozwój szkół, oraz wdrażanie wspólnych narzędzi na rzecz kształcenia na każdym etapie edukacyjnym oraz szkolenia zawodowego. W ramach tych działań badano transfer osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym-ECVET, który ma służyć wzmocnieniu wzajemnego uczenia się, współpracy, zaufania, zwiększaniu mobilności i umiejętności dzielenia się doświadczeniami w oświacie.

W ramach realizacji stażu/ szkolenia uczestnicy zwracali szczególną uwagę na następujące obszary działań:

  • zaangażowanie stron w procesie dostosowania kształcenia ogólnego oraz szkolenia zawodowego z uwzględnieniem przejścia na system oparty na efektach uczenia się i kompetencjach;
  • testowanie i wdrażanie metod i systemów umożliwiających określanie aktualnych potrzeb związanych z umiejętnościami w systemie kształcenia;
  • testowanie i wdrażanie w praktyce innowacyjnych metod radzenia sobie z problemem przedwczesnego kończenia nauki;
  • podniesienie poziomu znajomości języka angielskiego oraz zdobycie podstawowych umiejętności komunikacyjnych z języka hiszpańskiego;
  • kontakt z językiem obcym w praktyce (rozmowy, dyskusje), konieczność czytania i tłumaczenia materiałów anglojęzycznych, a także porozumiewanie się w języku hiszpańskim na poziomie podstawowym;
  • samodzielne wyszukiwanie informacji dotyczących europejskiego rynku edukacyjnego, zachęcanie do uczestnictwa w kolejnych międzynarodowych projektach oraz innych obcojęzycznych formach doskonalenia zawodowego.

hiszpania4j

Wyżej wymienione cele zostały zrealizowane miedzy innymi w czasie 11 dniowej wizyty studyjnej w Hiszpanii, gdzie 6 dni przeznaczono na wizytację 3 typów szkół (Sevilla Nuestra Seniora de los Reyes-SAFA1,Colegio SafaPatronato Vereda-SAFA2,Blanca Paloma-SAFA3).

hiszpania5j

Pozostałe dni wykorzystano w następujący sposób:

  • 1 dzień - pobyt w EscuelaTecnica Superior de Ingeneria i poznanie zasad jej funkcjonowania,
  • 1 dzień - wykłady dotyczące hiszpańskiego i polskiego systemu edukacji,
  • 1 dzień - realizacja programu kulturalnego,
  • 2 dni obejmowały dojazd i powrót z mobilności, oraz czas na podsumowanie oraz ewaluację wizyty studyjnej.

hiszpania6j

Dzięki jedenastodniowemu pobytowi uczestnicy dokładnie poznali system edukacji w Hiszpanii a poczynione obserwacje i analizy zostały odniesione do własnej sytuacji zawodowej. Hiszpania na skutek intensywnej migracji obcokrajowców stała się krajem wielokulturowym, w którym narodziła się nowa jakość będąca wynikiem różnorodności.

hiszpania7j

W wielokulturowym społeczeństwie hiszpańskim nastąpiła dynamiczna wymiana idei, wpływ kultur i zwyczajów, które zaowocowały innym spojrzeniem, nowym podejściem i rozwiązaniami pojawiających się problemów edukacyjnych. Możliwość poznania kultury Hiszpanii, języka oraz hiszpańskiego systemu oświatowych stało się powodem podniesienia kwalifikacji i rozwijania kompetencji językowych grupy uczestniczącej w projekcie.

hiszpania9j

Na tymczasowym etapie realizacji projektu grupa zajmuje się upowszechnianiem rezultatów projektu i programu. Informacje zostaną udostępnione na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej. W przygotowaniu znajduje się biuletyn informacyjny zawierający informacje dotyczące przebiegu wizyty studyjnej oraz realizacji celów jak również perspektyw rozwoju dalszej współpracy pomiędzy regionami. W trakcie realizacji są spotkania z nauczycielami, uczniami i ich rodzicami, przygotowywany jest program konferencji dla dyrektorów szkół i władz lokalnych.